דלג לתוכן הראשי

'אנימציה - בחזרה לאמנות' הרצאה שלי ועוד





איגוד מקצועות האנימציה חוגג שנתיים. האיגוד הוקם גם על מנת לקדם  את תרבות האנימציה בארץ אבל בעיקר לתת מענה וייצוג מקצועי לאנשים שעוסקים באנימציה ובמקצועות הנלווים לה.
במסגרת הכנס השנתי התבקשתי להעביר הרצאה. היה לי ברור שההרצאה לא תהיה טכנית אלא תתמקד במה שחשוב לי להגיד לאנימטורים ישראלים. אבל מה זה? מהו הדבר שחשוב לי להגיד? שאלה קשה.
לאט לאט החומרים שאספתי התחברו לכדי אמירה, שאם עליי לסכם אותה במשפט הוא: אנימציה זו אמנות שמתפתחת ואסור לנו להשאר מאחור.

באופן יותר מפורט רציתי להעביר שני מסרים שנספחים לאמירה הזו: האנימציה היא אמנות עם עבר, עלינו להפנים את העבר ולהיות חלק מהרצף היצירתי-תרבותי של האמנות הזו. והחלק השני הוא: על מנת שאנימציה תופנם כאמנות רלוונטית עלינו גם לשמור עליה איכותית ועלינו למצות את פוטנציאל הפיתוח הרגשי והאמנותי של אמנות זו מתוך הנחה שכל עוד אנימציה תהיה "אמנות לאנימטורים" - אין סיכוי שהיא תזכה למעמד ראוי בארץ.
אז מקווה שתהנו מההרצאה (אורכה שעה. יכול היה להיות יותר) והכי חשוב: תצטרפו לאיגוד האנימטורים למען כולנו.

*תודה לאורי אינקס על הייעוץ לקראת ההרצאה. הוסיף לי המון.


הרצאות נוספות במסגרת האיגוד:
כיתת אמן עם יובל נתן:


דורון מאיר, אנימטור, יוצר, מורה ומחבר הספר המצוין "המכניקה של המוזה" בהרצאה חשובה על התוכניות של האיגוד לקידום המקצוע בארץ:


נספחים וקישורים להרצאה שלי:


הטריילר של LNWC


והנה הסרטון על תופעת ה"ברוניז":



על פועלו של האיגוד ומידע נוסף אפשר לקרוא ב:
http://www.animationunion.org.il/
היצירות המובאות בהרצאה:

סרטים ארוכים:
"שרק" דרימוורקס 2001
"ראלף ההורס" דיסני 2012
"פלונטר", דיסני 2010
"רטטוי" פיקסאר 207
"פנטסיה" דיסני 1940


סרטים קצרים:
"External world" ו- "Please say something" של דיוויד אוריילי 
"Glitch is a glitch" פרק מיוחד של Adventure Time שביים וכתב דיוויד אוריילי
http://davidoreilly.com/
"Revolver" של יונאס אודל, 1993
https://vimeo.com/11558102
"Tap to Retry" של נטע כהן בצלאל 2011
https://vimeo.com/46628217
"חלומות של טבריינים", דנה מנור כהן ומיכל קרסו, בצלאל 2010
https://vimeo.com/23763460
"Kingdom Crumbs" קליפ של אורי טור, ישראל 2013
https://vimeo.com/49636181

הרחבה:
Late Night Work Club LNWC חבורת אנימטורים אמריקנים שיוצרת אנימציה עצמאית. http://latenightworkclub.com/
אנימציות גיף של צח כהן.
http://yegit.tumblr.com/
סרט קצר על תופעת המעריצים של "פוני קטן" החדש:
-http://www.youtube.com/watch?v=Est3UNs
סרט קצר על ההסטוריה של הגיף:
http://www.youtube.com/watch?v=vuxKb5...
מאמרים שלי בבלוג:
על פיקסאר:
http://shulyathakosem.blogspot.co.il/...
על פלונטר:
http://shulyathakosem.blogspot.co.il/...
על וול-אי:
http://shulyathakosem.blogspot.co.il/...
על ראלף ההורס:
http://shulyathakosem.blogspot.co.il...

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

על זוטרופוליס: חזון הצמחונות והשלום או: היהפוך נמר חברבורותיו

חזון הצמחונות והשלום או היהפוך נמר חברבורותיו? או דיכוי וסירוס בעולם הנאורעל זוטרופוליס האנשת חיות כמאפיין בסיסי באנימציהעל פניו זוטרופוליס מדבר על גזענות. ברור. נכון? הרי יש שם עיר שמנסה לקיים אורח חיים שליו כשבתוכה חיים מינים שונים של יונקים שכולם עברו האנשה קיצונית אך בפועל יש בה דיכוי ואפליה של קבוצות שונות על רקע ביולוגי. האמצעי המרכזי של הסרט להיות משל על החברה האנושית הוא באמצעות האנשה והאנשה היא שם שני להנפשה. איפה אנחנו יכולים לזהות אנושיות במנורת שולחן ובפיל מעופף אם לא בסרטי אנימציה? זה יותר נפוץ אפילו מלהנפיש דמויות אנושיות. האנשה של חפצים וחיות מאפשרת לצופים הזרה שיוצרת חיבור עמוק יותר שעוקף מנגנוני הגנה. ברגע שאנו מזהים אנושיות בדמות לא אנושית אנחנו מאצילים עליה מצלמינו. אנחנו מצליחים להשליך עליה את חיינו האנושיים, כשזהו שלב נוסף מעבר לעצם זה שאנו מזהים תנועה וחיים בציור סטטי. אך האמת היא שחיות מדברות אינן דבר כה מובן מאליו וגם לא באנימציה. האם אי פעם עצרנו לשאול, בעולם של האנימציה, למה חיות הן אנושיות? מדי פעם כן. למשל, כשדיסני עשו את "רובין הוד" הם ליהקו לתפקידי…

אביזר במה הוא שחקן

כאשר אומרים שאביזר במה הוא שחקן, למה הכוונה? הוא לא בהכרח זז או מדבר או פועל אבל יש לו משהו מאוד משמעותי: אופי.

האופי לא רק משליך על הדמויות מבחינת תקופה או רמת חיים אלא גם משמש כהרחבה של הגוף שלהן ומכאן של האישיות שלהן. גם כאשר מדובר באביזר במה ולא כזה  שהדמות אוחזת בו או משתמשת בו, האביזר יכול להיות טעון במשמעות החורגת משימושיות או אסתטיקה. אביזר יכול להיות סימלי או  כזה שמבטא סאבטקסט בסרט: מוטיב המעיד על מה שקורה מתחת לפני השטח של הסיפור ושל הדמויות. במקרים מיוחדים אביזר או רקע יכולים להפוך ממש לדמות, כזו שמשתנהעם הגיבור או הסיפור, כזו שמגיבה לשינוי הדרמטי ממש כאילו היתה אדם.



הנה כמה מאמרי וידאו בנושא:
שניים על אביזרי במה, השלישי על אביזרים בכלל והרביעי על ארכיטקטורה באנימה.









אי אפשר לסיים בלי הפרסומת המופתית של איקאה "מנורה". קלאסיקה של אמנות הבימוי:

אמריקה - סרט ישראלי חדש בהפקה

"אמריקה" זה פרוייקט שאני מכיר כבר שנים. בעבודתי הקודמת עבדתי עם האנימטור הנפלא נדב ארבל שכבר אז התחיל לגלגל סיפור על שיחת טלפון מרגשת מאמריקה שמערערת את חייהם של ילד ואימו, עולים חדשים בתל-אביב של שנות ה-50. הפרויקט נגנז עד שקיבל תנופה חדשה וברגעים אלו הפרוייקט נמצא לקראת סיום ההפקה עם המעצב שחר קובר על הארט ועם האנימטוריות המצוינות גל חקלאי ושולי תג'ר.

אתם מוזמנים לתמוך בסיום ההפקה בקמפיין ההדסטארט של הסרט ובנוסף לתמיכה באנימציה ישראלית גם לקבל תשורות שוות. אני כבר השקעתי!
https://www.headstart.co.il/project.aspx?id=24722

בינתיים, עד שהסרט יושלם, הנה הצצה אל מאחורי הקלעים של הסרט:
ארט
סרטון ההדסטארט

תהליכי עבודה על סצנה אחת עיצובי דמויות, רקעים, סטוריבורד, אנימטיק, ואנימציה סופית














אנימטיק


קיפריימז


סופי




הפרויקט כמעט הושלם.
בהצלחה!


פסטיבל ANINATION בירושלים 1-4.11.17

פסטיבל ANINATION בירושלים מגיע לשנתו השניה עם תוכנית ייחודית. הפסטיבל יתקיים בסינמטק ירושלים בין הימים 1-4 לנובמבר. את הפסטיבל אוצרת תמי ברנשטיין שבאופן מכוון יוצרת תוכן עם מיטב האנימציה העכשווית עם מודעות גדולה ליוצרי ואוהבי המדיום. זה אומר שדגש גדול ניתן ביצירת תכנים לקהילת האנימטורים ואנשי יצירה בתחום: סדנאות, מפגשים עם יוצרים ושיחות עם מפיקים מהארץ ומהעולם. הפסטיבל הוא חלק מהתרומה האדירה של מיזם ירושלים לקידום האנימציה בישראל ובירושלים בפרט.

אני בעצמי מקרין ומדבר על הסרט שלי "ניגון" ואשמח לראותכם שם:ניגון: סרט + הרצאה של יוני שלמון. זה יקרה ביום חמישי 2.11 ובאותו יום תוכלו לראות גם את "אגדת המלך שלמה". זהו סרט ישראלי חדש באורך מלא! עוד לא היה סרט באנימציה קלאסית ישראלי (היה סטופ, היה תלת, היו שני פלאש קאט אאוט וכנס העתידנים הונפש בפועל בעיקר בחו"ל תנו לחגוג בשקט!) והרבה אנשים יקרים עבדו עליו. אם תצליחו לשמוע את חנן קמינסקי הבמאי מדבר על הסרט אז בכלל טוב. הסיפור מבוסס על אגדות המלך שלמה בפרשנות חופשית חדשה. בין שני האירועים תהיה גם סדנה של ערן היללי. לא לפ…

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…