להבין קומיקס - בעברית!


סקוט מקלאוד כתב את אחד הספרים החשובים והבהירים ביותר שנוגעים לסטוריטלינג: "להבין קומיקס" שיצא עכשיו בעברית. מקלאוד אמנם התמקד במדיום הקרוב אליו, הקומיקס, אבל דרך המבט המעמיק שלו הוא נוגע בתחומים רבים נוספים והוא רלוונטי לכל יוצר בתחומי האמנויות של סיפור ויזואלי.
טכניקת הכתיבה שלו: לדבר *על* קומיקס *בעזרת* קומיקס. זהו ספר עיון ויזואלי שמאיר את התהליך של יצירת קומיקס ומדגים את הרעיונות שלו בצורה בהירה ועם זאת מעמיקה, ממש כפי שמקלאוד תופס את המדיום אותו בא להציג: אמנות ולא מדיום שטחי.

הנושאים שבהם הוא נוגע הם רבים והכל נעשה בעזרת דמות קומיקס שמסבירה את הרעיונות השונים בזמן שהם מקבלים נוכחות ויזואלית בקומיקס עצמו. הנושאים ודרך הצגתם הפכו לכלי הוראה שימושי למרצי אנימציה וסיפור ואני אחלוק אתכם כמה נקודות שעולות בספריו שאני משתמש בהן בהוראת אנימציה וביצירה:

זמן

מקלאוד מסביר מה המשמעות של זמן בקומיקס. לקומיקס אין "זמן" במובן הפשוט, אפשר לקרוא מהר או לאט, להתעכב על פרטים או לרוץ הלאה. מסיבה זו העימוד, הציור, הסגנון והבימוי יוצרים קצב קריאה שאחראי לתחושת הזמן של הקורא.

עריכה: היחס בין פריים לפריים בקומיקס

בהמשך לנושא הקודם, כיוון שקומיקס אינו מדיום של זמן הוא יכול לעסוק בסיפור "מעל הזמן" ולחקור מצבים מופשטים, רגשות ומרחב ללא נרטיב לינארי. בקומיקס ההחלטה מה יופיע בפריים הבא הינה הרבה יותר חופשית מבקולנוע. הקומיקס אינו מחוייב להמשכיות של זמן ומקום במובן הרגיל ולכן החויה שלו מושגים אלו מופשטת יותר ויצירתית יותר כפי שעולה בסרטון זה על "הרוח במעטפת".

הבעות פנים (נושא שנגעתי בו בעבר):

הספר מדבר על ציור, על עיצוב ועל הדבר הזה שנקרא "סגנון". זהו נושא מורכב כיוון שיש להניח שחלק מהאנשים שקונים את הספר מצפים שילמדו אותם לצייר וזו משימה מאוד קשה לספר מעין זה. סקוט נותן דגשים בנושא ציור אבל בעיקר מפרק את עצם הצורך לצייר נכון. עולם הקומיקס רווי בטרנדים ומניירות ומה שמכונה "סגנון" ציור בפועל הוא לא פעם חיקוי של סגנונות קיימים. לכן מקלאוד פורש גישות שונות לעיצוב וציור קומיקס במטרה לתת כמה שיותר כלים לכל יוצר לחקור ולפלס את הדרך הנכונה לו. אחת הנקודות שהוא מתאר בצורה מרתקת זה ציור הבעות פנים וההבנה ממה הבעה ורגש מורכבים.
Image result for facial expressions scott mccloud

בהמשך להצלחת הספר נכתבו עוד שניים: Reinventing comics (אותו לא קראתי) ו-making comics היותר פרקטי והנהדר גם הוא.
האם זהו ספר "חובה"? אני לא אוהב את התיאור הזה אבל הוא בהחלט אחד הבולטים והנדירים בתחומו. זהו ספר שנכתב בהרבה אהבה, רצינות, בהירות וכבוד גם למדיום וגם לקוראים. אם אני אכתוב ספר על אנימציה (ואני מנסה תאמינו לי) הייתי מקווה שיהיה בו ביטוי לערכים האלה.

אירוע השקה לספר יתקיים במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, ויצמן 61, חולון.
23.5.18, מ-17:00 עד 20:00
התמונה של ‏‎Michal Paz‎‏.
טעימה מהספר:

תגובות