מאמרי וידאו מומלצים 2017

מאמרי הוידאו של 2017!

איזה כיף זה מאמרי וידאו. למה לכתוב על קולנוע אם אפשר להסביר ולהדגים באותו הזמן? אמנם השנה נסגר אחד הערוצים הבולטים שעסקו במאמרי וידאו קולנועיים "Every frame a painting" אך הוא השאיר אחריו ערוצים מקבילים טובים לא פחות. הנה כמה מאמרי שעשו לי את השנה. אני לא מצפה שתוכלו לראות את כולם ולכן תמצתתי את נושאי הסרטונים כדי שתוכלו לבחור בעצמכם.

נתחיל בדן הרמון, אולי אישיות השנה. אמנם ריק ומורטי איתנו כבר זמן מה אבל התסריטאי והיוצר הזה מהווה מופת לאדם שגם כותב קומדיות מצוינות ופרועות וגם לא מטריד מינית! מעבר לזה יש לו הבנה מעמיקה בסטוריטלינג, אפיון דמויות ומסע הגיבור, הבנה שבאה לידי ביטוי בסרטונים אלו. למעמיקים כדאי לשוטט גם כאן:
כמות גדולה של הרצאות התקיימו בישראל השנה על הסדרה במקומות שונים ובהקשרים שונים מפנטזיה ועד כלכלה עד שלפעמים נדמה שזו אינה סדרה אלא חומר לעבודות סמנריוניות.



אחד המקורות הפוריים בנושאי קולנוע ברשת, אתר NOFILMSCHOOL (כי כשיש רשת מי צריך ללמוד קולנוע? כביכול), סוקר את מאמרי הוידאו שהוא אהב השנה:

סרטון מונפש של TED-ED על כתיבה מותחת.
על הפער בין הקורא\צופה ליוצר ולדמויות. זהו נושא חשוב מאוד בכתיבה ובבימוי: ליצור מתוך מודעות לפער שבין המציאות לנקודות המבט והמידע החלקי שנחשף:


מות הסימפסונים
מאמר נהדר על ההידרדרות של משפחת סימפסון. חלק חשוב עוסק לא בכתיבה אלא באיכות האנימציה!

צילו של המפגש.
אחד הסרטים שעשו לי את השנה-שנתיים האחרונות הוא "המפגש" כיוון שהוא עוסק בתקשורת כרעיון רוחני והומניסטי. סרטון זה מתייחס לצד הויזואלי: השימוש בצללים. זהו מאמר וידאו לא ממילולי בו הרעיון מועבר באמצעות מונטאז'. מוטיב הצל בסרט הוא מהותי כי הוא מאמז על מקומו של המשך בתודעה האנושית, הן המסך הקולנועי והן המסך של התודעה בו "האחר" נמצא בצד השני. בלתי נגיש אך מתקשר.


ג'ון בורגרמן על שרבוט.
לא מאמר אבל שיחה עם יוצר. ג'ון בורגרמן מדבר על מקומו של הדודלינג, השרבוט, בחייו.
אם אתם אוהבים שיחות כאלו אני ממליץ על ערוץ CREATIVEMORNIING שיש לו גם שלוחה ישראלית. כמו למשל בהרצאה של המאייר זאב אנגלמייר שעליו השתלטה שושקה, דמות שיצר.

האם אתה רובוט?
על סרטי אינטילגנציה מלאכותית: מה הופך אותנו לאנושיים.


ישנם הרבה מאמרים עם מונולוג או בלי על צבע, קומפוזיציה ושימושים שונים בסינמטוגרפיה. הנה אחד היפים שעוסק בפלטות הצבעים  של "שומרי הגלקסיה":
 https://vimeo.com/channels/colorcinema


מה המשמעות של השניות האחרונות של "שמש נצחית בראש צלול"?
מאמר וידאו נהדר מעלה פרשנות מצוינת.
בסוף הסרט אנחנו מבינים שכנראה הגיבורים קלמנטיין וג'ואל החליטו לנסות שוב להיות ביחד. ואז אנחנו רואים את הדמות שלהם רצה על חוף הים ואז יש ג'אמפ-קאטים קטנים שמראים חזרה קטנה בזמן, שוב ושוב עד לסיום הסרט.
המאמר טוען שהאנושות אוהבת סיפורי אהבה. אוהבת להאמין באהבה למרות שהנסיון האנושי מראה שפעמים רבות מדי זה מסתיים רע. גם הדמויות בסרט מאמינות באהבה. כאשר הן מוחקות את הזיכרון שלהן הן לא בורחות מהעבר אלא מאפשרות את העתיד. מאפשרות לאמונה שאהבה אפשרית לשוב למרות נסיונן הרע. בזה שהדמויות בשניות האחרונות נכנסות למעין לופ, דה-ז'ה-וו של סיפור רומנטי שיולד את עצמו מחדש שוב ושוב, הן למעשה מתחזקות את המכניזם הזה, של להאמין באהבה, לנסות, להכשל, לשכוח, לנסות שוב, לחזור על כל הרגעים הקסומים והאיומים ולהתחיל מחדש. כהם כמונו.



עומק הרקע
מאמר יפהפה וחשוב על אפיון סביבה באנימציה ובעיקר על תום מור, אחד הכוחות הפורצים באנימציה הארופאית.

חדוות היצירה של נורמן מקלרן
ערוץ FANDOR הגדוש במאמרי וידאו יצר סרטון מחוה לאנימטור נורמ מקלרן, מיוצרי האנימציה החשובים: "אני מנסה לפתח אינטימיות עם סרט כצייר עם הקנווס שלו."


האנימציה של ONE PUNCH MAN
סדרת אנימה הזויה ושונה שמנותחת בסרטון זה דרך הדיוק בבימוי ובאנימציה. מחכים ביותר.

איך חיברו אנימציה וצילום חי ברוג'ר ראביט לעומת סרטים אחרים. מאמר טכני בבסיסו אך מעמיק ומעורר השראה.

מעבר לעמק הניכור
מאמר מעניין: מה קורה כשאנימציה מגיענ לשיא ראליסטי? האם אפקטים נועדו לחקות את המציאות או לתעתע בה?


מעבר לחומת הגן: סדרת המופת של פאט מקהאל שואבת ממקורות רבים המוצגים בסרטון זה מתוך מטרה לברוא עולם מאיים, מסתורי אך מוכר. אני כתבתי על הסדרה מזמן:






כמה מאמרים על דיסני:

על הגאונות והפספוס שב"כוכב המטמון" של דיסני. אחד הסרטים הפחות מוערכם אך עם הברקות רבו, דמויות נהדרות וסיפור טוב.


סינדרלה: האם הסרט הוא אייקן שוביניסטי או שזה פשוט מה שהרגילו אותנו לחשוב? מאמר מוצלח ביותר.


אם חפירות על דיסני זה הקטע שלכם אז הערוץ של לינדסי אליס הוא אוצר אמיתי. היא אמנם מדבר המון והרטונים שלה ארוכים מאוד אבל יש לה תובנות וידע שמצדיקות אתה ההקשבה. סטודנטית שלי, ענבר פינק, הכירה לי אותה והעלתה את הדין לגבי טון TONE אחיד ביצירת סרט.  https://www.youtube.com/watch?v=KznZcK7ksf4

האמבט של דמבו
מאמר מצויין נוסף עוסק באביזר במה שול לכאורה בדמבו: גיגית המרחץ. מבט מעמיק על יפור דרך אביזרים. עוד על כך פה: https://shulyathakosem.blogspot.co.il/2017/10/PROPS.html


עוד על קולנוע:
פרספקטיבה של דמות
מאמר חשוב על בימוי: אובייקטיביות וסובייקטיביות. מאמר שעזר לי להסביר לעצמיעל הבדלי דישות בבימוי.


להבין את "תברח"
אחד מסרטי השנה ללא ספק הוא סרט האימה החברתי "תברח". סרט שלאחר צפיה במאמר זה הבנתי שריך להסתכל עליו כסאטירה כדי להמנע מהתחושה שהוא מונע משנאת לבנים בלבד.

על תהליך פיצוח הכתיבה של "הקול בראש". מאמר מעניין שחושף את אחורי הקלעים של הסרט.

ולסיום: משפחת סופרעל. על רגע הגילוי המקביל בין מר סופרעל וגברת סופרעל.


ובאתר FSRO

ערוצים מובילים למאמרי וידאו נוספים:

ועל סינמטוגרפיה ומאמרי וידאו כתבתי פה: לינקים, ספרים ומקורות לימודיים על השפה הקולנועית 

תגובות