דלג לתוכן הראשי

PATTERNS ועוד יצירות של שחר דיויס

בכל אנימציה יש מימד אקספרימנטלי אבל לפעמים מגיח משהו שונה לגמרי. סרט הגמר מבצלאל של שחר דיויס מחייב הקדמה קצרה. זהו סרט מאוד תובעני הבנוי כוידאו ארט, מופשט ועם זאת בעל עוצמה. אני ממליץ לקחת נשימה עמוקה ולשקוע בכסא ל15 דקות של דפוסים. מסך מלא הכרחי.


עבודות נוספות שלו ולאחריהן הסבר על PATTERNS מפי היוצר.


עבודה משותפת לשחר וטל קנטור:






שחר דיויס מפרט את מה שעומד מאחורי היצירה:
"Patterns הוא סדרה של אנימציות דיגיטליות בהן תמונות וצלילים גולמיים, המופקים על ידי אלגוריתמים, מעוצבים על ידי האמן לצורות וצלילים בעלי משמעות.

הנחת היסוד של העבודה היא שהמדיום הדיגיטלי הינו עולם. עולם שניתן לחקור ולתרבת באמצעות תהליך היצירה האמנותי. המדיום הדיגיטלי הוא עולם משום שהוא מהווה פלטפורמה לקיומן של ישויות ואירועים. זהו עולם זר עם חוקי טבע ייחודיים ושונים. זהו עולם בדיד שבו אטומים הם פיקסלים ודגימות אודיו בודדות ושבו הכוחות הפיזיקליים הם תהליכי עיבוד ממוחשב שמשנים את צורתו של החומר הדיגיטלי. לפני שהאמן מתרבת אותו, עולם זה הוא בבחינת אות-סתום לצופה האנושי. התוצאה הסופית היא שילוב של זר ומוכר. מתקבלת תחושה שבאמת יש עולם שם בחוץ, בתוך המחשב. אולי זה העולם שאחרי המוות, אולי זהו מקלט.

להלן הסברים קצרים של החלקים השונים של העבודה מלווים בתמונות סטילס מתוך הסרט.

א. Portal



מעבר מהעולם הרציף אל העולם הבדיד. נוסחה מתמטית של מעגל מייצגת צורה בדיוק אינסופי. אך על המסך היא מצומצמת לייצוג סופי באמצעות פיקסלים. הפורטל הוא סדרת רנדרים של מעגל על גריד הולך וקטן של פיקסלים. ככל שהגריד קטן המחשב מתקשה לייצג את המעגל והמעגל מיוצג באופן מפוקסל ובאופן חלקי (כתוצאה מטעויות סטטיסטיות של האלגוריתם). כך, הרעיון של המעגל אובד אך נשארת החומריות של הייצוג שלו.

ב.


פיקסל אחד לבן, כאילו אינפיניטסימלי, מפריע את השחור הריק שמסביב. פעולות חוזרות ונשנות של אלגוריתם טשטוש וחידוד גורמות לו להתפשט במרחב, מעבר לפריים ועד לאין-סוף. לאחר מכן סיבוב מישור המסך במרחב יוצר אשליה של תמונות מצלמה, נקודת מבט אנושית.

ג. The Colors of Noise

בדומה לאור לבן המכיל את כל הצבעים - רעש לבן מכיל את כל התדרים. באמצעות פילטרים הוא מופרד לתדרים נמוכים וגבוהים, בקול ובתמונה. מתבנית הצירוף של התדרים מתקבל דימוי של ים, רוח וגלים.

ד. fah th-er
מילים מורכבות מעיצורים והברות. לכל תנועה ועיצור תבנית תדרים ייחודית שלפיה היא מזוהה. הרעש הלבן הופך למילה באמצעות צירוף תבניות התדרים של התנועות והעיצורים בסדר ובדינאמיקה של המילה.

ה. From Noise to Tone


כדי לבודד צליל מתוך הרעש אנחנו מצמצמים את הרעש לפיקסל לבן יחיד ולהפרעת קול יחידה ואז מתחילים לצרף פיקסלים וקול באופן מסודר. עיקרון הבנייה הוא שבצליל ההפרעות מגיעות במרווחי זמן קבועים. בהתחלה, 10 פיקסלים מהבהבים, כל אחד, 5.5 פעמים בשנייה ויוצרים צליל בתדר 55 הרץ. פיקסלים מתווספים ונוצרים צלילים בתדרים אחרים. לכל צליל תבנית פיקסלים ייחודית. לצלילים נמוכים; מעט פיקסלים לבנים והם כהים יותר מצלילים גבוהים המיוצגים באמצעות יותר פיקסלים לבנים. לבסוף נוצרות 4 אוקטאבות של הסולם פה מז'ור המיוצגות ע"י שיפוע של גווני אפור. השמעה של צלילים בקצב ובסדר מסוים יוצרת מנגינה מוכרת: "הימים חולפים, שנה עוברת"; וגם בגרסא האנגלית: "Music alone shall live".

ו. אפילוג



*תמונות מההקרנה בשדרות רוטשילד בפסטיבל DLD, פסטיבל החדשנות של תל אביב מ 2015.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכתבי אהבה לרות - משה דיין בעמק הניכור

זהו מאמר אורח של יונתן וסרמן, על תהליך העבודה שלו על "מכתבי אהב לרות" המציג בימים אלו בגלריה "המדרשה".

רותי שלי, סופי שאצא מדעתי. אינך יכולה לשער כמה רוצה הייתי לקבל ממך כל שעתיים מכתב, ושלא לענות כלום. לקרוא ולשתוק, לקרוא ולשתוק. איזה בוז תוקף אותי כשאני כותב את תשובותיי העלובות. לא שמצטער אני על הסגנון או הביטוי הדל, אלא חורה לי שאינן מביעות כלום, אפילו שמץ ממה שאני רוצה לכתוב"-משה דיין, 1937על עבודת הוידאו ״מכתבי אהבה לרות״ \ מאת יונתן וסרמן "מכתבי אהבה לרות" היא עבודת וידאו של האמנית רות פתיר, אמנית וידאו בוגרת בצלאל (2011) וקולומביה (2017). הוידאו הוא סרט אנימציה בן כ-20 דק' המורכב מששה פרקים. כל פרק מבוסס על מכתב אמיתי של משה דיין לאשתו רות ומבוצע כמונולוג. כל פרק מדובב ע"י אחד מחבריה לשעבר של רות (כל פרק מוקדש וקרוי על שם המקריא). הרעיון לעבודה נולד כאשר רות נתקלה בספר"מכתבי אהבה - משה דיין", והוקסמה מהמכתבים. המכתבים מרגשים ומלאי תשוקה אבל גם מציירים מערכת יחסים אלימה, מלאת רגשות ומורכבת. רות החליטה "לנכס לעצמה את המכ…

הולולנד (2013) - פליטים בארצם

"האם הקוסמופוליטיות הישראלית של שכבת העלית מעידה רק על  רוחב אופקים, הכרה בשוויון של כל בני-האדם והזדהות עם אינטרסים כלל-אנושיים עד כדי נכונות לעזור לכל סובל בן כל עם,  או  שמא גם על שאיפה להשתחרר ממחויבות? ומה היא אומרת לגבי סיכויי ההישרדות של ישראל? האם דיבור בעברית ומגורי קבע בארץ מספיקים כדי ליצור הרגשת שייכות ומחויבות לְמה שהציונות מוסיפה לדרוש מהאדם הישראלי? לדעתי, הפיתרון לשאלות המדאיגות האלה הוא  מיזוג הרמוני בין קוסמופוליטיות נאורה וליברלית עם פטריוטיות ישראלית ויהודית.  את המיזוג הזה עלינו לזהות, לעודד, וליצור יותר משעשינו עד כה."
מתוך עידן הציונות, יהודה ריינהרץ ויעקב הריס


הסרט הולולנד של אורי ומיכל קרנות עוסק בפליטות. אך סוג אחר מזה של משבר הפליטים העכשווי.



מחשבה: בני הזוג הם פליטים, סחופים המגיעים למדינה זרה. אלא שמי שמכיר את היוצרים ואת הנושאים שהם עוסקים בהם יזהה שהפליטות הזו היא פליטות של אדם בארצו וממורשתו. הרמיזות לארץ ישראל, מדינת ישראל והדת היהודית הן אמנם רמוזות אך נוכחות.
הדמויות בסרט חוות ניכור הולך וגובר למקום המוזר שהן הגיעו אליו. כמו שאפרים סידון מתא…

להבין קומיקס - בעברית!

להבין קומיקס (בסטימצקי ובשאר החנויות אבל אם אתם חברי הבלוג אולי תקבלו עותק חינם)
סקוט מקלאוד כתב את אחד הספרים החשובים והבהירים ביותר שנוגעים לסטוריטלינג: "להבין קומיקס" שיצא עכשיו בעברית. מקלאוד אמנם התמקד במדיום הקרוב אליו, הקומיקס, אבל דרך המבט המעמיק שלו הוא נוגע בתחומים רבים נוספים והוא רלוונטי לכל יוצר בתחומי האמנויות של סיפור ויזואלי.
טכניקת הכתיבה שלו: לדבר *על* קומיקס *בעזרת* קומיקס. זהו ספר עיון ויזואלי שמאיר את התהליך של יצירת קומיקס ומדגים את הרעיונות שלו בצורה בהירה ועם זאת מעמיקה, ממש כפי שמקלאוד תופס את המדיום אותו בא להציג: אמנות ולא מדיום שטחי.

הנושאים שבהם הוא נוגע הם רבים והכל נעשה בעזרת דמות קומיקס שמסבירה את הרעיונות השונים בזמן שהם מקבלים נוכחות ויזואלית בקומיקס עצמו. הנושאים ודרך הצגתם הפכו לכלי הוראה שימושי למרצי אנימציה וסיפור ואני אחלוק אתכם כמה נקודות שעולות בספריו שאני משתמש בהן בהוראת אנימציה וביצירה:
זמן מקלאוד מסביר מה המשמעות של זמן בקומיקס. לקומיקס אין "זמן" במובן הפשוט, אפשר לקרוא מהר או לאט, להתעכב על פרטים או לרוץ הלאה. מסיבה זו ה…

הפסטיבל הראשון שלי: סיכום פסטיבל קרדיף

הפסטיבל הראשון שלי אני ואלון רותם יצרנו את הסרט הקצר "ניגון" שנה שעברה עם צוות נהדר. הסרט השתתף בכ-35 פסטיבלים עד עכשיו, חלקם חשובים יותר וחלקם פחות. קיוויתי שהוא יתקבל לשטוטגרט\אננסי\זגרב אך הוא לא התקבל אליהם וכשהבנתי שההזדמנויות לטייל איתו בעולם מצטמצמות, קיבלתי את המייל מפסטיבל קרדיף בווילס עם הזמנה להגיע.
ההזמנה היתה מאוד נעימה וחביבה ומשהו בי התחיל לדגדג ולומר "כן" למרות שמעולם לא שמעתי על הפסטיבל קודם לכן. ההצעה לקחת חלק בפאנל שאלות ותשובות עם בן מיטשל מהבלוג המצויין SKWIGLY חיזקה את הרצון להגיע יחד עם סקירת התוכנית של הפסטיבל. תוכנית זו כללה בין השאר פאנלים ושיחות עם יוצרי "אי הכלבים" "אארדמן" וCartoon Saloon האחראים על "שיר הים"ו"המפרנסת". אני טיפוס אימפולסיבי קצת ולמרות שאני לא אוהב להוציא כך סתם מאות דולרים ושמעולם לא טסתי לבדי וזהו הפסטיבל הראשון אליו הלכתי מחוץ לישראל לא בררתי יותר מדי עליו. בדיעבד הסתבר לי שזו שנתו הראשונה של הפסטיבל(!) המחודש לאחר שהיה בתרדמת עד שזכה לנשיקת התעוררות של כמה אנשים מקסימים. במבט …

בחזרה לירח: מחווה של גוגל לז'ורז' מלייס

שיתוף פעולה בין גוגל ספוטלייט וסטודיו נקסוס הוליד מחוות אנימציה לאמן האפקטים הצרפתי והחלוץ הקולנועי ז'ורז' מלייס, שיצר את היצירה המוכרת "המסע אל הירח".
מומלץ לצפיה באמצעות האפליקציה:GOOGLE SPOTLIGHT



על תהליך העבודה:


לפני מספר שנים מרטין סקורסזה עשה מחווה למלייס עם סרטו "הוגו" עליו כתבתי פה: על "הוגו"