מאסטרים וקלאסיקות: מילט קאל ומלאכת האמן של 'המצילים הקטנים'

"המצילים הקטנים" (או "הרפתקאות ברנרד וביאנקה", דיסני 1977) נחשב לאחד הסרטים הבינוניים של דיסני. זהו לא סיפור אגדה ולא אפוס מרגש אלא סיפור קטן על ילדה יתומה שנחטפת על ידי גברת מרושעת ועוזריה הנאמנים במטרה למצוא יהלום ענק שמסתתר במקום לא נגיש. ארגון סיוע בינלאומי של עכברים (כמו האו"ם רק יעיל) מתגייס על מנת להציל את הילדה. הוא שולח למשימה את נציגת רוסיה בארגון יחד עם נציג אמריקני להציל את הילדה ועל הדרך גם לקרב בין מזרח ומערב בעיצומה של המלחמה הקרה.
עם זאת על הסרט עבדו מילט קאל, אולי ג'ונסטון ופראנק תומס, מתשעת הזקנים של דיסני, גדולי האנימטורים מימיו הגדולים. איתם עבדו גם אנימטורים צעירים יותר שעוד נועדו לגדולות כמו גלן קין ודון בלות'. אמנים אלו מביאים לידי ביטוי בעבודתם אמנות רגישה של בניית דמות וסצנה ברמת מסירות ותשומת לב לפרטים גבוהה ביותר.

זהו מאמר וידאו של "הפרופסור הצנוע" בו הוא טוען שאם לאיזו דמות אנימציה מגיע אוסקר על איכות משחק הרי זו מאדאם מדוזה המרושעת שהונפשה על ידי מילט קאל:


אחד הדברים היפים בסרט זה התיעוד של תהליכי החיפוש אחר דמות ומיקום הדמויות בסצנה. ואני לא מדבר על חיפוש בסגנון של "דברים שנועדו לספרי ארט" אלא חיפוש אמיתי של מצבים שונים ומגוונים של הדמות בחלל, משחק והעמדה, במטרה להוציא מכל סצנה את המיטב.
החיפושים האלו נקראים "ת'אמבניילז" על שם גודלם, כגודל ציפורני אצבעות. סקיצות קטנות ומהירות אלו נועדו לשרטט בקלילות ובכלליות את התמצית של המשחק של הדמות כדי יצירת מגוון עשיר של אפשרויות מהן תבחר ההעמדה הטובה ביותר.

הנה סקיצת ת'אמבניילז של המאדאם:


הדבר נכון גם לגבי חלל (לוקיישן). חלל בסצינה אינו במה בלבד, הוא נועד להוציא מהדמות את המיטב ולשרת את הדרמה. חלל מכיל בתוכו הזמנה להעמדה, תאורה, הפרשי גובה, שכבות הסתרה ועוד כלים רבים באמצעותם אפשר להפוך את החלל לאמצעי בימוי יעיל.
הנה ספרון שמכיל סקיצות העמדה לחלל של המערה בה נמצא היהלום במצילים הקטנים. המון סקיצות קטנות שנועדו לבדוק את הפוטנציאל של הסצנה:

הנה שלושה שלבים מתקדמים של סצנה זו, מאנימטיק ועד התוצר הסופי:
אנימטיק (הנחת הסטוריבורד על ציר הזמן עם סאונד):


פנסיל טסט (אנימציה בעיפרון לפני ניקוי וצביעה):


ואנימציה סופית:

נספחים:

הנה פראנק תומס ומילט קאל בסרטון קצר על העבודה על "היפהפיה והיחפן":


העבודה של מילט על רובין הוד:


ועוד מבחר דמויות מעשה ידיו:


לסיום, סרט ההמשך "ברנרד וביאנקה במבצע אוסטרליה" שיצא ב1990 מאופיין גם הוא באנימציה יפהפייה של הדמויות הנהדרות האלה. מתוכו, סצינת הצעת הנישואין המשובשת:


Milt Kahl - Medusa Rough Animation:

תגובות