סינדרלה ודוד המלך: מוזר הייתי לאחיי

מאמר שכתבתי לפני 15 שנה כש"שוליית הקוסם" הודפס על דפי A4 בישיבה בה למדתי, על דוד המלך והפרשנות שלי לסצנה אחת מסינדרלה של דיסני.


"ואהי להם למשל" (תהילים סט)
הרבה פעמים קורה, שאנו מוצאים תבניות של סיפור ומוטיבים המוכרים מאגדות-עם עתיקות, בסיפורי התנ"ך ובמדרשי חז"ל והפעם אני רוצה לדון במקרה ספציפי של דמיון מדהים בין שתי דמויות מוכרות: דוד המלך וסינדרלה.

ההשוואות אמנם ינועו בין גרסאות שונות של הסיפור (ביניהן הגרסה המונפשת של דיסני), אבל הכל בבחינת אותו סיפור, אותה תבנית עם שימוש באותם מוטיבים, פחות או יותר.

הכל מתחיל בכפר קטן... שמואל נשלח עם שמן המשחה למשוח את אחד מבני ישי למלך אבל הוא לא יודע איזה מהם הוא המיועד! ומוזר מאוד... ישי מציג בפניו את בניו אבל לא את כל בניו. אתם מבינים? אחד הבנים שלו הולך להיות מלך(!) וישי מחליט שזה בטח לא דוד אז אין טעם בכלל להביא אותו. וגם אם תאמרו שזו טעות תמימה– איך תסבירו את האיום של שמואל שבא בתגובה שאומר: "כי לא נסוב עד בואו פה!" אם היה מדובר באי-הבנה אז למה לצעוק?



ובכן... כבר כאן, בפשט הפסוקים, מתחיל הדמיון בין הסיפורים. כידוע לכולם, לא הנסיך [ה'] נדד עם הנעל [שמן- המשחה] במרחבי הממלכה כדי למדוד אותה על רגלי בנות הממלכה [בני ישי] אלא השליח שלו [שמואל]. וכשהשליח מגיע אל בית סינדרלה מובן שהיא לא מובאת בפניו, להפך! היא ננעלת במטבח או בעליית הגג או במקרה של דוד – נשלח לרעות צאן. ואז השליח מודד את הנעל על רגלי אחותיה החורגות של סינדרלה ו... "לא בחר ה' באלה" ואז מגיעה שאלה חשודה מאוד שבסרט של דיסני מופיעה במילים אלה ממש: "התמו הנערים?" מה זאת אומרת? למה שיצוץ פתאום עוד ילד? רק רגע... כן, יש עוד ילד אבל ודאי לא בו מדובר! "עוד שאר הקטן והנה רועה בצאן." אומר האבא אבל התירוצים לא עוזרים מהסיבה הפשוטה: "אל תבט אל מראהו ואל גובה קומתו כי מאסתיהו כי לא אשר יראה האדם כי האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב" או במילים של היפה והחיה: "היופי נמצא בפנים!" ואכן מתגלה שהוא/היא נועד/ה להיות מלך/ה, על-אף הלבוש המרופט.

בסדר, עד כאן הפסוקים. נשארה בעיה מרכזית אחת – סינדרלה לא הובאה בפני השליח כי היא בת-חורגת, כי אחיותיה ואמה מרשעות ולפי דיסני בגלל שהאמא ידעה(!) שסינדרלה היא הנערה המבוקשת. אבל מה עם דוד? האם אביו ואחיו רשעים? האם אביו ידע שדווקא הוא המוכתר? והשאלה הגדולה - האם הוא בן חורג?

ובכן, עכשיו אני פשוט אפרוש בפניכם את קורות החיים של דוד לפי המדרשים. הסיפור הוא כזה...

בועז, אבי סבו של דוד היה ראש הסנהדרין והוא פסק שלמואביה מותר להנשא ליהודי ולכן הוא נשא לאשה את רות (מאזעל טויב!) עברו השנים ונולד לו נכד ושמו ישי בן עובד. לישי נולדו 7 בנים מאשתו ופתאום החלו לדבר על האפשרות שפסיקתו של בועז הייתה שגויה. ישי היה צדיק גדול והחליט לפרוש מאישתו למשך 3 שנים! ואז הוא החליט להביא בן מהשפחה שלו כך שזה אמור לצאת בסדר מכל הבחינות. אבל שפחתו התחלפה עם גבירתה כך שיום אחד הוא מגלה שאישתו, שעליה לא בא שלוש שנים, בהריון! ולא סתם אלא שנולד בן אדמוני (ג'ינג'י!) וכולם היו בטוחים במאה אחוז שהיא בגדה ושדוד, חו"ח, ממזר, כפי שדוד עצמו אומר בתהילים סט: "מוזר הייתי לאחי ונוכרי לבני אימי!" מה יוצא לנו מזה? דוד בן חורג ואחיו מתנכלים לו! וגם אביו והוא נעשה למשרת בבית של עצמו! ממש כפי שנאמר לנו על סנדרלה בפתיחת הסרט.

אולי החלום יתגשם

ישנם הרבה סרטים של דיסני שעוסקים ב"התגשמות חלומות". אפילו הניגון הקצר שנשמע כשמוצג הלוגו של דיסני הוא קטע משיר של פינוקיו שאומר: "אם תביע משאלה אלי כוכב – היא תתגשם" מה שאומר בעצם: "זה המוטו שלנו!" והסרט שהכי הרבה עוסק בחלומות ואגדות שמתגשמות הוא... סנדרלה. סנדרלה הייתה פנטזיונרית. מהרגע הראשון של הסרט היא מדברת על זה שאסור להפריע לאדם לחלום ושאם אדם חולם חלום הרבה פעמים ומאמין בו באמת – בסוף החלום יתגשם!

בסרט – מילוי המשאלות שלה נעשה ע"י הסנדקית (FAIRY GODMOTHER) וגם בהרבה מאוד גרסאות הקסם קשור איכשהו לאמה הביולוגית של סנדרלה שנפטרה. הודות לה התקווה בליבה של סנדרלה חיה ונושמת עד שהיא מתגשמת. ואם נחשוב על זה, גם אימו של דוד ודאי הייתה מקור החלומות שלו! דמיינו לכם ילד שאחיו טוענים שהוא ממזר ושאימו בוגדת והוא מושפל ובמשך כל הזמן הזה אימו אומרת לו שהוא בן לאביו בדיוק כמו אחיו! היא בהחלט מי שמחייה בו את התקווה! שיום אחד כולם ידעו שהוא בן לאביו ואימו לא בגדה. ובאמת לאחר ההמלכה לא רק שהסתבר שהוא המלך אלא גם הסתבר שהוא בנו החוקי של אביו כמו שכתוב בפרק הבא ישר אחרי ההכתרה: "ודוד בן איש אפרתי הזה מבית לחם יהודה ושמו ישי ולו שמונה בנים!" שזה ממש בבחינת HAPPY END !

עוד חולם שהושפל ע"י אחיו הוא יוסף. ויש מדרש שטוען שדוד טען למלכות וישי שזכר את מעשה יוסף השפיל את יוסף כדי שלא יקנאו בו אחיו. ממש כמו האחיות של סנדרלה שמנסות בכוח לגרום לה לאבד תקווה, להפסיק לחלום.



בתהילים דוד טוען: "ואתנה לבושי שק ואהי להם למשל" מכאן אנו יכולים ללמוד דבר עצום. מה זה אומר להיות למישהו ל"משל"? זה אומר שהוא לועג לך ע"י הפיכתך או הפיכת הטענות שלך למשל מוקצן שיותר קל ללעוג לו. כלומר – אם לדוד היו חלומות על שויון בין אחיו ואולי אף על מועדו למלוכה ,לפי כמה מדרשים, אז אחיו, כדי ללעוג לו, המציאו עליו סיפור. סיפור על נערה שדוכאה על ידי אחותיה החורגות והיא כל הזמן חלמה על מלוכה ועל בעל אוהב וראו זה פלא! היא התחתנה עם הנסיך! ולסיפור הזה הם קראו על סמך תחילת הפסוק: "ואתנה לבושי שק" ילד השק... ילד לכלוך... סינדרלה (סינדר=אפר). ומה שבאמת מדהים זה שבסרט יש סצנה שמבטאת רעיון כזה בדיוק: המלך רוצה שבנו יינשא אך הנסיך לא מביע עניין באף אחת לכן המלך מארגן נשף במהלכו היועץ שלו הופך אותו למשל: "אדוני המלך כך נראה לך המצב... הנסיך מחווה קידה עמוקה, הוא מזדקף ולפתע הוא רואה אותה! שם היא ניצבת! נערת חלומותיו! מי היא ומאין הגיעה אין הוא יודע וגם לא אכפת לו אך ליבו אומר לו שזו... זו נועדה להיות כלתו... הא הא הא זה סיפור אגדה יפה אדוני אך במציאות... לא ולא! הדבר נועד לכשלון!" אבל! היועץ לא שם לב שבזמן שהוא סיפר את המשל הנלעג כל מה שהוא סיפר אכן התרחש במציאות מתחת לאפו כפי שאומר המלך: "כשלון, הא?! הסתכל לשם קטן אמונה שכמוך!" ממש כמו אחיו של דוד... בזמן שהם לעגו לדוד וסיפרו עליו סיפורים האגדה הפנטזיונרית שלהם התגשמה במציאות מתחת לאפם! החלום שדוד טיפח במשך שנים התגשם כי הוא האמין במה שאימו אמרה לו, הוא שמר את החלום, כמו יוסף, והחלום הפך מציאות. והם... הם יצרו את אחד הסיפורים הקלסיים שאי פעם נוצרו.
"לא משנה כמה דואב ליבך, אם תמשיך להאמין, החלום שאתה חולם יתגשם." והם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה.

*תודה ליוני דוד

תגובות