דלג לתוכן הראשי

חומרים טובים על לייאאוט וסטוריבורד

לייאאוט וסטוריבורד, שתי תת-אומנויות של אנימציה, חשובות מאוד. מקווה שהפוסט הזה יתן תמונה כללית על הנושא יחד עם מגוון כלים לשימוש ופיתוח האמנויות האלה.
From this article here, shows new pieces of the storyboard. I’m dieing with laughter!
Part 1 part 2 (warning large files)
סטוריבורד לקליפ DO YA THING של הגורילז
מעט רקע כללי:
הלייאאוט (LAYOUT) הוא הקומפוזיציה בפריים, מיקום האלמנטים. התפקיד של אמן הלייאאוט הוא (או היה) לארגן את היחס בין הדמויות לרקע ולשמור שהפריים יוכל להכיל את התנועה הצפויה בפריים מבלי הפרעה: בלי התנגשות בין אלמנטים או חריגה מגבולות הפריים. האומנות הזו נעלמה אם אני לא טועה אבל הוטמעה בתהליך העבודה על הסרט.

הסטוריבורד (STORYBOARD) הוא סקיצת הבימוי של הסרט. ויזואליזציה של המהלך הסיפורי, תיאור רצף השוטים, מה רואים בכל שוט ומה הטקסט המלווה כל שוט באיורים כלליים. בסרטי אנימציה רבים העבודה על הסטוריבורד היא בעצם העבודה על התסריט והבימוי במקביל. שיטת העבודה הזו, שעוזרת לדמיין את הסרט עוד לפני ההפקה, נעשתה שימושית גם בסרטי לייב. עבודה מדוקדקת על סטוריבורד מונעת צילומים מיותרים ועריכה מאוחרת.

בגלל שאמנות הלייאאוט מעט נעלמה איחדתי אותה עם הסטוריבורד. המשותף לשניים הוא בבניית הפריים הסיפורי. העבודה האמנותית על שניהם משלבת בימוי עם עיצוב בלי מימד הזמן, שמתווסף ברמת האנימטיק.


דוגמאות
אלה דוגמאות של השוואה בין הסטוריבורד לתוצר הסופי. כמובן, שזהו כבר "אנימטיק": סטוריבורד עם סאונד ותזמון:

מפלצות בע"מ:
צעצוע של סיפור 1:
הסיוט שלפני חג המולד:


יסודות השפה הקולנועית כפי שהיא  באה לידי ביטוי בסטוריבורד (ניתן להורדה פה):

7 דפוסים בסיסיים לסטוריבורד:




(עוד הרבה בפנים...)

מבחינה עיצובית יש חשיבות בהבנה של קומפוזיציה. הספר הזה הוא מדריך לענייני קומפוזיציה ובניית פריים שלי עוזר מאוד:
Composition Artists Course[1]

הספרון הזה מכיל משחקי קומפוזיציה ובימוי לסצינה של דיסני מ"המצילים הקטנים". THUMBNAILS הם איורים קטנים וחופשיים שמנסים ללכוד הבט אמנותי בסקיצה מהירה:
המדריך הזה של בראד בירד (במאי רטטוי, משפחת סופרעל, משפחת סימפסון) הוא מרתק. יש לי הסתיגות אחת ממנו, כפי שידידי לירן רביב העיר. בראד בירד הוא אדם טוטלי. מבחינתו פריים אמור להשתמש בכל כלי אפשרי להעברת הסיפור\הדרמה. הבעיה שלו היא שהוא לא מרפה, הוא תופס חללים ריקים כ"מבוזבזים" וכטעות. אישית, אני נוטה להתעלם מההבט הזה בתפיסת הקומפוזיציה שלו, בהנחה שהבנתי אותה נכון.
רידלי סקוט (פרומתאוס, בלייד ראנר) על חשיבות הסטוריבורד: פול פליקס, איש לייאאוט בדיסני, טעימה מעבודותיו: ולהבטים מעשיים נוספים, הנה שלושה ספרים בנושא (לא קראתי, מקווה שהם טובים, השני נראה לי המעניין יותר): Animation.The Art of Layout and Storyboarding ועוד ספר אונליין על בימוי לאנימציה: והנה שלל לינקים קשורים: אתר סרטוני הדרכה על איורים דיגיטליים: http://www.ctrlpaint.com/ דוגמה לסרטון שלהם:
 

CtrlPaint - Film Studies: Foreground Middle ground Background from matt kohr on Vimeo.
  סרטונים על יסודות הבימוי (אנגלית): http://www.openfilm.com/channels/Sonnyboo-s-Film-Tips-For-Beginners-  אסופה נהדרת של תרגילים, עקרונות בימוי וקומפוזיציה,מבית FLOOBY NOOBY (האנימטור רון דוסט) בלוג האנימציה האהוב עליי (אנגלית, חייבים לתרגם את זה!): http://www.floobynooby.com/IPUB/comp1.html  אסופת מאמרים (גם באנגלית) בנושא של ג'ון ק. (רן וסטימפי): http://floobynooby.blogspot.co.il/2010/07/so-much- useful-information-for.html מברשות פוטושופ לסטוריבורד להורדה: http://www.floobynooby.com/Storyboard_Brushes.abr תוכנות: toonboom storyboard https://www.celtx.com/ תוכנה עם גרסה חינמית שמנהלת פרה-פרו והפקה כולל סטוריבורדים ותכנון לוקיישן ניתן להוציא סטוריבורדים גם מTVPAINT. בלוגים בלוג הסטוריבורדינג של קרן לויד: http://karenjlloyd.com/blog/free-storyboard-template-downloads/ http://storyboardsecrets.com/blog/ http://storyboardclass.com/q-and-a/qabonus.html מגוון סטוריבורדים של adventure time http://www.scribd.com/collections/2334785/Storyboards-Adventure-Time ניתוח הפתיח של וואל-אי http://www.floobynooby.com/Wall-E.pdf טמפלטים של סטוריבורד להדפסה: http://www.storyboardart.org/resources/
ספרי סקצ'בוק שמיועדים לסטוריבורדרים: http://www.bookdepository.co.uk/Moleskine-Large-Storyboard-Notebook/9788862933117?a_aid=shulyathakosem (משלוח חינם לארץ באתר הזה) וספרים חדשים על לייאאוט: SETTING THE SCENE  וספר על הלייאאוט של דיסני 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

על זוטרופוליס: חזון הצמחונות והשלום או: היהפוך נמר חברבורותיו

חזון הצמחונות והשלום או היהפוך נמר חברבורותיו? או דיכוי וסירוס בעולם הנאורעל זוטרופוליס האנשת חיות כמאפיין בסיסי באנימציהעל פניו זוטרופוליס מדבר על גזענות. ברור. נכון? הרי יש שם עיר שמנסה לקיים אורח חיים שליו כשבתוכה חיים מינים שונים של יונקים שכולם עברו האנשה קיצונית אך בפועל יש בה דיכוי ואפליה של קבוצות שונות על רקע ביולוגי. האמצעי המרכזי של הסרט להיות משל על החברה האנושית הוא באמצעות האנשה והאנשה היא שם שני להנפשה. איפה אנחנו יכולים לזהות אנושיות במנורת שולחן ובפיל מעופף אם לא בסרטי אנימציה? זה יותר נפוץ אפילו מלהנפיש דמויות אנושיות. האנשה של חפצים וחיות מאפשרת לצופים הזרה שיוצרת חיבור עמוק יותר שעוקף מנגנוני הגנה. ברגע שאנו מזהים אנושיות בדמות לא אנושית אנחנו מאצילים עליה מצלמינו. אנחנו מצליחים להשליך עליה את חיינו האנושיים, כשזהו שלב נוסף מעבר לעצם זה שאנו מזהים תנועה וחיים בציור סטטי. אך האמת היא שחיות מדברות אינן דבר כה מובן מאליו וגם לא באנימציה. האם אי פעם עצרנו לשאול, בעולם של האנימציה, למה חיות הן אנושיות? מדי פעם כן. למשל, כשדיסני עשו את "רובין הוד" הם ליהקו לתפקידי…

אביזר במה הוא שחקן

כאשר אומרים שאביזר במה הוא שחקן, למה הכוונה? הוא לא בהכרח זז או מדבר או פועל אבל יש לו משהו מאוד משמעותי: אופי.

האופי לא רק משליך על הדמויות מבחינת תקופה או רמת חיים אלא גם משמש כהרחבה של הגוף שלהן ומכאן של האישיות שלהן. גם כאשר מדובר באביזר במה ולא כזה  שהדמות אוחזת בו או משתמשת בו, האביזר יכול להיות טעון במשמעות החורגת משימושיות או אסתטיקה. אביזר יכול להיות סימלי או  כזה שמבטא סאבטקסט בסרט: מוטיב המעיד על מה שקורה מתחת לפני השטח של הסיפור ושל הדמויות. במקרים מיוחדים אביזר או רקע יכולים להפוך ממש לדמות, כזו שמשתנהעם הגיבור או הסיפור, כזו שמגיבה לשינוי הדרמטי ממש כאילו היתה אדם.



הנה כמה מאמרי וידאו בנושא:
שניים על אביזרי במה, השלישי על אביזרים בכלל והרביעי על ארכיטקטורה באנימה.









אי אפשר לסיים בלי הפרסומת המופתית של איקאה "מנורה". קלאסיקה של אמנות הבימוי:

אמריקה - סרט ישראלי חדש בהפקה

"אמריקה" זה פרוייקט שאני מכיר כבר שנים. בעבודתי הקודמת עבדתי עם האנימטור הנפלא נדב ארבל שכבר אז התחיל לגלגל סיפור על שיחת טלפון מרגשת מאמריקה שמערערת את חייהם של ילד ואימו, עולים חדשים בתל-אביב של שנות ה-50. הפרויקט נגנז עד שקיבל תנופה חדשה וברגעים אלו הפרוייקט נמצא לקראת סיום ההפקה עם המעצב שחר קובר על הארט ועם האנימטוריות המצוינות גל חקלאי ושולי תג'ר.

אתם מוזמנים לתמוך בסיום ההפקה בקמפיין ההדסטארט של הסרט ובנוסף לתמיכה באנימציה ישראלית גם לקבל תשורות שוות. אני כבר השקעתי!
https://www.headstart.co.il/project.aspx?id=24722

בינתיים, עד שהסרט יושלם, הנה הצצה אל מאחורי הקלעים של הסרט:
ארט
סרטון ההדסטארט

תהליכי עבודה על סצנה אחת עיצובי דמויות, רקעים, סטוריבורד, אנימטיק, ואנימציה סופית














אנימטיק


קיפריימז


סופי




הפרויקט כמעט הושלם.
בהצלחה!


פסטיבל ANINATION בירושלים 1-4.11.17

פסטיבל ANINATION בירושלים מגיע לשנתו השניה עם תוכנית ייחודית. הפסטיבל יתקיים בסינמטק ירושלים בין הימים 1-4 לנובמבר. את הפסטיבל אוצרת תמי ברנשטיין שבאופן מכוון יוצרת תוכן עם מיטב האנימציה העכשווית עם מודעות גדולה ליוצרי ואוהבי המדיום. זה אומר שדגש גדול ניתן ביצירת תכנים לקהילת האנימטורים ואנשי יצירה בתחום: סדנאות, מפגשים עם יוצרים ושיחות עם מפיקים מהארץ ומהעולם. הפסטיבל הוא חלק מהתרומה האדירה של מיזם ירושלים לקידום האנימציה בישראל ובירושלים בפרט.

אני בעצמי מקרין ומדבר על הסרט שלי "ניגון" ואשמח לראותכם שם:ניגון: סרט + הרצאה של יוני שלמון. זה יקרה ביום חמישי 2.11 ובאותו יום תוכלו לראות גם את "אגדת המלך שלמה". זהו סרט ישראלי חדש באורך מלא! עוד לא היה סרט באנימציה קלאסית ישראלי (היה סטופ, היה תלת, היו שני פלאש קאט אאוט וכנס העתידנים הונפש בפועל בעיקר בחו"ל תנו לחגוג בשקט!) והרבה אנשים יקרים עבדו עליו. אם תצליחו לשמוע את חנן קמינסקי הבמאי מדבר על הסרט אז בכלל טוב. הסיפור מבוסס על אגדות המלך שלמה בפרשנות חופשית חדשה. בין שני האירועים תהיה גם סדנה של ערן היללי. לא לפ…

לילי - סרטם של חני דומבה ותום קוריס (2016)

"תום וחני" הוא סטודיו קטן השוכן בתל אביב ובו שני יוצרים: תום קוריס וחני דומבה. השניים יוצרים סרטים עצמאיים ומסחריים בסטופמושן. זכיתי להסתובב בסטודיו המקסים שלהם ולראות במו עיניי את הסט של "לילי", פנטזיה סוריאליסטית  על פרידה מהילדות, סרטם האחרון שעולה פה לרשת בהקרנת רשת בכורה!

בהמשך הרשומה תמצאו שיחה קצרה איתם והצצה אל מאחורי הקלעים של "לילי".



TOM & HANI STUDIO https://www.tomandhani.com/
בניית הסטודיו והסט:


קומפוזיטינג:


הי, אשמח שתספרו מי אתם ואיך הגעתם לעבוד יחד?

תום:
אני מגיע מעולם הצילום, למדתי בבצלאל ועסקתי בזה שנים. תמיד נמשכתי לצילום חללים ומרחבים שמתקיימת בהם חוקיות מסוימת ועם הזמן התחלתי לעשות מניפולציות על הצילום כדי לייצר אשלייה של חלל מניאטורי, מעין קפסולה. חיפשתי דרכים לשלב בעבודה שלי יותר התעסקות עם חומר פיזי, ארכיטקטורה וסטורי טלינג שהוא לא מגולם בדימוי אחד קפוא. הצילום עדיין נשאר כלי מרכזי אבל היו חסרים לי כלים נוספים בארגז. בסטופ מושן מצאתי דרך לשלב את הדברים, להתעסק עם המרחב ולייצר עולם מניאטורי פיזי, לגרום לחפצים דוממים, בובות או אפיל…