רע הוא הטוב החדש



בגדול, שני הסרטים "מגה-מוח" ו"גנוב על הירח" ממש לא עניינו אותי. את דרימוורקס אני די מתעב ו"גנוב על הירח" שעמם אותי די מהר. אבל הארט. הארט זה סיפור אחר.
סרטי תלת סובלים עדיין, רובם, ממחלה קשה של פער בלתי נסבל ובלתי מובן בין העיצובים ברמת קונספט ארט לתוצאה הסופית. איפשהו בדרך רובם עוברים השטחה עיצובית לכיוון של ריאליזם יחד עם צבעוניות שכל מטרתה להדגיש באופן מנייריסטי את הדרמה אבל לא ממש לייצר רובד נוסף בתוכן. אותו הדבר קורה גם ברמת האנימציה, ריאליזם לא מתוחכם שלאט לאט מצליח בכל זאת להיות יצירתי יותר: אם שרק התהלך כמו בובה מכוערת, אז רפונזל והורטון כבר ניחנו בסגנון תנועה שמזכיר את האנימציה הקלאסית. אבל הדרך עוד ארוכה.
מה שמשותף לשני הסרטים האלה, "גנוב על הירח" ו"מגה מיינד", ואולי הוא מאפיין תקופה, זה שהגיבור הוא רע. כלומר "רע" במובן הדיסנאי של המילה, הוא EVIL הוא מייצג האופל, הוא מי שאנו רוצים לראות במפלתו. זוהי כמובן הקצנה של מה שכבר ראינו ב"שרק" שמטרתו לומר לנו שהחיים לא מחולקים בצורה פשטנית בין טובים ורעים.
אבל בעוד "שרק" תקף את עולם האגדות של דיסני ישירות, ממשיכיו כבר רואים בהנחה זו ברירת מחדל, ומיישמים אותה בעולמינו העכשווי בוריאציות שונות. אך מסתבר שהחיים מורכבים יותר מסתם להיות "מורכבים". בסרטים האלו שמערערים על שאלת "הרע" תמיד יש רע אחר. האם ראיתם סרט אנימציה בלי רע? האם כאשר שרק מתגלה כיצור חביב (שכולא פיות בצנצנות, נו מילא) נוצר וואקום שמחייב את תחייתו של "רע" אחר, שגם הוא נשפט על פי צורתו החיצונית, גמד?
מה שאני מנסה לטעון זה שסרטים אלו לא נותנים מענה אמיתי לסוגיה של היכולת להיות לא שיפוטי. אפשר להסתכל על זה ממקומות שונים: האם החלוקה בין אמת ושקר מחליפה את החלוקה בין טוב לרע? הלוואי. אבל במציאות שלנו, של פוליטקלי קורקט, מסתבר שכאשר אתה לא מגדיר את הרע כרע, מישהו יצטרך להכנס למשבצת הזו. קשה להתעלם מההקשר העכשווי לפיו אותם אלו שנאבקו להוציא את הפלסטינים ממשבצת "האויב" מתאמצים למלא את המשבצת שהתפנתה באויבים מבית. שלא לדבר על אדם שקורא להשמדת מדינה ומתקבל להרצות באקדמיות מערביות. השאלה היא מתי סרטים מהסוג הזה יוכלו באמת להתמודד עם שיפוט ערכי שבבסיסו אין "טוב ורע" אלא משהו אחר. אולי משהו שבאמת מתמקד במאבקים פנימיים ולא באויב חיצוני.
ימים יגידו. שלי יחימוביץ- לטיפולך.

שני דברים מעניינים לגבי "גנוב על הירח":
1. הצוות ברובו פשוט נלקח מחברת בלו סקיי (עידן הקרח) לחברת יוניברסל.
2. הרעיון לסיפור נהגה בחברת SPA של סרג'יו פבלו. ממה שהבנתי מהאתר שלהם, הם חברת קונספט. הם הגו את הסרט , עשו פיץ' (שיווק רעיון על פי קונספט ראשוני) ומכרו אותו. באתר שלהם ניתן לראות את ציורי הקונספט הראשוניים שלהם שבחלקם רעיונות שממש נכנסו לסרט כמו שהם.




Pinned Image


בחור שאחראי לצבעוניות בסרט: http://yarrowcheney.com/Portfolio/Yarrow_Cheney.html

תגובות