מדריך להקלטת דיאלוגים בסרטי אנימציה (סדנת אמן עם חנן קמינסקי)

המאמר המקורי מהבלוג של האנימטורית הישראלית נטע כנפי "האנימטורית המעופפת": (Recording Soundtrack For Animation

סדנת אמן על הקלטת דיאלוגים לפסקול בסרטי אנימציה, עם במאי האנימציה חנן קמינסקי.
זהו מאמר מתורגם כך שעליי קודם להודות לנטע כנפי שהרשתה לי להעלותו ולעדינה חוטר שתרגמה אותו. זו עזרה מאוד משמעותית. ובהקשר הזה: אם יש מישהו שמעוניין לתרום מזמנו לתרגום מאמרים שיגיד לי. מבטיח לו יחס חם, קרדיט ותהילת עולם.

האקדמיה בצלאל לאמנות ועיצוב 19.12.2011
Animation Departmentעליתי לירושלים לבקר בבית הספר שלי לשעבר ונפגשתי עם חנן קמינסקי, ראש מחלקת האנימציה.
הסתבר שבאותו יום, הוא עמד להעביר סדנת אמן בנושא הקלטת פסקול לסרטי אנימציה.
הוא חלק עם הסטודנטים את ניסיונו רב השנים כבמאי אנימציה וסדנת האמן העניקה לכולם  את ההזדמנות
להתנסות באופן אישי ולביים אמן דיבוב באופן מעשי.
שני שחקנים מקצועיים הצטרפו אלינו באולפני ההקלטה של המחלקה וברגע שכיתת האנימציה הקלאסית נדחסה בשלמותה לתא הטכנאי, התחלנו ללמוד איך זה נעשה בפועל.
רשמתי לעצמי הערות במשך רוב רובן של ארבע שעות הסדנא ומר קמינסקי הרשה לי בנדיבותו לחלוק אותן איתכם, פה ב"האנימטורית המעופפת".


תסריט

בטרם יכלנו להתחיל בהקלטת הפסקול, היה עלינו להנחות את השחקנים לגבי התפקיד שייעדנו להם, לתת להם מושג לגבי הדמויות שלהם ועל מה מדובר בסצנה שלהם.
מר קמינסקי נתן לכיתה דפים שעליהם הודפסו הסטוריבורד והתסריט. כאשר כל סטודנט ישב על כיסא הבמאי, היה עליו להחליט באיזה אופן על הסצנה להיות משוחקת ואז להעביר את התפיסה שלו לשחקנים.
הדיאלוג שעמדנו להקליט היה חלק מתוך סרטו של מר קמינסקי " פטסון ופינדוס".
פטסון הוא איכר נרגן ופינדוס הוא החתול שלו. החתול הוא ילדו של פטסון לכל דבר ועניין והוא יכול לדבר, אבל רק אל פטסון.
קולות בסרטי אנימציה אינם צריכים להיות מטופשים.
"ילדים אינם טפשים" אומר קמינסקי. "אל תדברו אליהם מלמעלה".
השחקנית עמדה לדובב את פינדוס החתול והשחקן, איש צעיר עם קול "זקן" ועמוק, עמד להיות פטסון האיכר. ביקשנו מהשחקנית להשמיע קול של ילד.
שובב, כן- זה מתאים לדמות- אבל לא מטופש או מעוות.
טיפ:
נפלא לעבוד באנימציה עם שחקני תיאטרון. הם רגילים לשדר טקסט "חי".

ליהוק שחקנים לדיבוב.

"מעולם לא הסתכלתי בתמונות של שחקנים על מנת ללהק אותם לדיבוב. זה גם מבלבל וגם לא רלוונטי."
אומר מר קמינסקי.
"חשבו על הסרט "שיר אשיר בגשם". לבחורה יפה יכול להיות קול נוראי. אני רק מאזין לקולות בזמן שאני מסתכל בעיצוב הדמות המסוימת ואז מחליט אם זה מתאים. אם הקול הזה מרגיש נכון עבור אותה הדמות." הסתכלות בתמונות של שחקנים עשויה ליצור "שוחד"- אתה עשוי לבחור שחקנית יפה לתפקיד גם אם הקול שלה לא בדיוק מתאים לו- זה פשוט אנושי, ואתה עשוי לעשות את זה אפילו אם אתה אומר לעצמך שאסור לך להיות מושפע..."
למעשה, המראה של השחקנים עשוי להפתיע- איש קטן עם קול ענק או איש צעיר עם "קול זקן".

עבודה עם סטוריבורד.

הסטוריבורד הוא כלי רב עוצמה עבור כל המעורבים בתהליך.
השחקנים צריכים להמציא הכל בדמיונם, לזכור שאין להם על מה להסתמך מלבד הוראות הבימוי שלך וכל אמצעי ויזואלי נוסף שביכולתך להראות להם.

בסטוריבורד-
·         הם רואים איך נראית הדמות.
·         הם רואים את אופן  הפעולה- האם הדמות שלהם יושבת מדוכאת, או קופצת מעלה ומטה?
·         היכן מתרחשת הסצנה? (רקע פיסי)
·         כאשר מקליטים פסקול עבור שחקנים שונים, כל אחד בנפרד, זה אומר שכנראה בפועל, מדלגים
 על חלקים מההתרחשות, כך שהתסריט והסטוריבורד מסייעים לכולם לדעת מה קורה בסצינה השלימה.
 Storyboard 
ביים! 

עבור על הסטוריבורד והדיאלוג עם הצוות שבחרת והסבר איך אתה רואה את הסצנה.
קח בחשבון את האנרגיה של הסצנה- האם היא מתחילה לאט ולאחר מכן תופסת תאוצה? נפתחת באופן רגוע ומסתיימת בזעם?
כיוון שאתה יודע היכן הסצנה מתרחשת, שלוט בתדרים בזמן הקלטת פס הקול. (בתדרי האנרגיה של השחקנים- לא בעניינים הטכניים) ייתכן שתאמר לשחקנית משהו כזה: "זו רק תחילת הסצנה- תאמרי את השורה הזו בשקט כדי שתוכלי להרים את הקול בהדרגה עד שתגיעי לחלק של הצעקות".
animation class in sound booth
משחק
השחקן יספק לך מספר רב של גרסאות בזו אחר זו בכל "טייק" (חלק של הקלטה), תוך בחירות ווריאציות שונות. הם עשויים לומר את השורה מהר, הם יכולים לנסות גרסה איטית, או להדגיש בכל פעם חלק אחר מהשורה. תן להם להמשיך בכך כל עוד אתה חושב שיש להם עוד משהו מעניין להציע. ייתכן שתקליט את אותה שורה פעמיים או שלש, אבל כשהשחקן מתחיל לחזור על אותן גרסאות ונראה שנגמרו לו הרעיונות- זה הזמן לבחור אחד מהם ולהפסיק להקליט.
ייתכן שלשחקן לא יגמרו הרעיונות... לפעמים הם יכולים להמשיך עוד ועוד... זה כיף גדול, ייתכן שהם ממש מצחיקים וכולכם פשוט נהנים מהעניין- אבל אל תאבד את הכיוון של מה שאתה צריך להפיק מהסצנה!
לפעמים הזמן שלך באולפן או התקציב שלך מוגבלים, אז אל תשכח מה באת לשם לעשות.
זו חוויה מעניינת גם עבור השחקנים- לעיתים קרובות הם שמחים לתרום את קולם לסרטי סטודנטים בתמורה לסכום פעוט, או אפילו סתם בשביל הכיף! לא תדע אם לא תשאל!

הקלטה
 Recording microphone
בחינת רמת סאונד ובחירת מערכת קבצים.
השחקנית נכנסה לתא ההקלטות ועמדה מול המיקרופון.
"רואה את הרשת העגולה שלפני המיקרופון? הרשת הזו מונעת עיוותים בסאונד מאותיות קשות כמו "פ", "ב", "ג" שרועדות כשמדברים."
טכנאי הסאונד, דימה, (סטודנט רציני בשנה ד') הריץ מספר בדיקות סאונד לפני שהתחיל להקליט.
השחקנית, שכבר הייתה מיומנת בזה, נתנה לו מספר משפטים בדרגות סאונד שונות כדי לקבוע את המדדים המתאימים להקלטה.
מר קמינסקי ודימה החליטו להקליט "טייק" בקובץ נפרד. אפשרות נוספת היא להקליט את כל ה"טייקים" של שחקן אחד באותו הקובץ.
תצטבר ערימה גדולה של "טייקים" בזמן ההקלטה- החליטו על דרך לארגן את הקבצים באופן שיהיה מובן והגיוני עבורכם.

מציאת ה"צבע" הנכון עבור קולה  של הדמות שלך.

כאשר אתה מתחיל לעבוד על דמות, תן לשחקן מספר "טייקים" על מנת למצוא את ה"צבע" לקול של הדמות.
אם הם לגמרי חדשים בעניין הזה, ה"קול" יתפתח תוך כדי התהליך. אם תמצא משהו ממש טוב ומעניין בחצי הדרך, ייתכן שתרצה לחזור לאחור ולהקליט את ה"טייקים" הראשונים שוב, עם האיכות החדשה הזו שמצאת.
אבל-
אל תפקפק בעצמך ואל תלך לאיבוד בניסיון לבדוק גרסאות רבות מדי! עליך לדעת מה אתה מחפש. ביים את השחקנים שלך, וקבל את ההחלטות שלך בזמן שאתה עדיין באולפן.

נערת תסריט

כדאי לדאוג שיהיה מישהו שיעזור לך לעקוב אחר הקלטות- "נערת תסריט".
מספר את כל שורות הדיאלוגים מראש, כך שתוכל לתקשר בקלות עם השחקן.
"בוא נקליט עכשיו את שורה 7".
נערת התסריט (למעשה זה היה בחור, במקרה הזה J ) רושמת באיזו גרסה בחר הבמאי.

טיפ:
האכל את השחקנים שלך!
דאג שיהיה להם משהו לשתות
(בקבוק מים בטמפרטורת החדר בדרך כלל יתקבל בברכה).

 Kaminsky and script-boy


תוך כדי הקלטת פסקול הדיאלוג, ספור בעזרת אצבעותיך את מספר הגרסאות שהשחקן נותן לך.
כאשר מסתיימת ההקלטה, אמור לנערת התסריט איזו גרסה אהבת.
הרישום ייראה כמו משהו כזה:
דיאלוג שורה 5 , "טייק" מס' 2 גירסה מס' 3.
כלומר, שורה חמישית "טייק" מס' 2", הגרסה השלישית.

 numbered lines of dialouge

החליטו במקום באיזו הקלטה להשתמש.
אתה לא חייב להקשיב להכל מחדש אחר כך!
אתה הבמאי, אתה צריך לדעת מה אתה רוצה ואתה גם צריך להיות מסוגל לזהות הקלטה טובה כאשר השחקן נותן לך אחת כזו- בזמן שזה קורה.
קבל החלטה והמשך הלאה.
Talk!

לתקשר עם השחקן דרך הזכוכית

לצורך זה, יש מקרופון מיוחד אשר מחובר לאזניות שהשחקן חובש. לחץ על כפתור ה"דבר" כדי לדבר עם השחקן
בין חלקי ההקלטות.

בזמן ההקלטות, היעזר בסימני ידיים:
·         מתי להתחיל לדבר- המתן לאישור מאיש הסאונד ורק אז סמן לשחקן להתחיל לדבר.
·         תן סימן "אגודלים למעלה" כשמשהו שהשחקן עשה מצא חן בעיניך.
·         כאשר אינך מרוצה מהחלטה מסוימת- הראה זאת 
·          סמן כאשר אתה רוצה שהשחקן יאיץ או יאט את קצב הדיבור, יגביר את העוצמת הקול או ינמיך אותה.
·         סמן לשחקן לעצור כאשר אתה חש שקיבלת את מה שרצית.
קל יותר להקליט את הפסקול עבור שחקן אחד בכל פעם.
אם שחקן אחד מדובב יותר מדמות אחת- הקלט את כל התפקידים עבור אותו השחקן, יחד.
הקלט את כל השורות עבור כל דמות, גם אם זה דיאלוג.

director at work

מר קמינסקי דאג לכך שלכל אחד מן הסטודנטים תהיה הזדמנות לתפוס את כסא הבמאי.
החוויה המעשית שונה מאד מצפייה באחרים המבצעים את העבודה.
אנימטורים הם בדרך כלל אנשים מופנמים והכיתה הזו של האנימציה הקלאסית לא הייתה יוצאת מן הכלל. היה עליהם להתגבר על מבוכתם, לדבר אל השחקנים, לתת להם הוראות ולהתאמץ להעביר להם מה הם באמת צריכים עבור הסיפור- מה הם חושבים שנכון עבור הסצנה הזו.

ההקלטה ה"פרועה"- פעלולי סאונד ושטויות אחרות.

הקלטת פסקול לדיאלוג היא יותר מאשר הקלטת דיבור פשוטה- אנשים משמיעים כל מיני קולות בזמן
שהם מדברים- אנחות, נשימות עמוקות, קולות מאד הבעתיים שאינם מילים (דההה!).
הקלטת קולות אלה נקראת "הקלטה פרועה".
יש גם פעלולי קול מעשה-אדם, כמו שריקות, ציקצוק שפתיים, לגימת מרק קולנית ועוד כהנה וכהנה.
גם אלה, הם חלק בלתי נפרד מפס הקול והם מוסיפים הרבה צבע לדמות- אל תפספס אותם!

להתקדם לשלב הבא של ההפקה

כאשר סיימנו להקליט את פס הקול, המסדרון בחוץ נשמע לי לפתע מאד רועש. לא הבחנתי בעוצמת הדממה באולפן ההקלטות.
הסטודנטים יצאו להפסקה מרעננת לקראת השיעור הבא שלהם.
מר קמינסקי אסף את הרשימות מנער-התסריט ואת קבצי הסאונד מטכנאי הסאונד.
הוא יחבר את כולם יחד לוידאו-בורד (אנימטיק) ויראה לסטודנטים איך הדיאלוג והסטוריבורד משתלבים יחד בהתאמה לציר הזמן.
פסקול יכול ליצור או להרוס סרט- במיוחד באנימציה.
כשאתה רואה את האנימטיק פועל עם דיאלוג או מוסיקה לראשונה-
זה הרגע בו אתה מרגיש שבאמת יש לך סרט.
______________________________________________________
נספח:
הטריילר לפיטרסון ופנדוס

ומסתבר שיש גם גרסת תלת!


הקלטת קולות לUP
ובית ספר למפלצות.

תגובות